Eskalátory s přerušovaným provozem jsou ve vyspělých zemích už po desetiletí naprostou samozřejmostí. Pomocí fotobuňky nebo sešlápnutím nástupní desky se pojízdné schodiště spustí jen v případě skutečné potřeby, jinak zůstává v úsporném klidu. U pražského metra je tomu jinak – eskalátory běží v době provozu metra (cca. 20 hodin denně) nepřetržitě! Dopravní podnik tedy šetří tak, že o víkendech a v pracovní dny po 19 hodině polovinu eskalátorů odstavuje zcela mimo provoz. Ty ostatní ovšem běží nonstop vesele dál, přestože jsou intervaly metra třeba i deset minut. A cestující? Ti musejí v době mimo dopravní špičku obcházet různé východy nebo prostě šlapat pěšky.
Není těžké si stopnout, kolik času potřebuje člověk na výstup ze stanice – v průměru 90 vteřin, ale nikdy déle, než 2 minuty. Také při vstupu do metra není ve večerních hodinách žádnou výjimkou, že eskalátor běží pět i více minut zcela zbytečně. Možná by se mohlo na první pohled zdát, že těch pár minut žádné velké úspory nepřinese, ale v přepočtu na celý rok a množství eskalátorů vychází něco jiného: 30.000.000,00 Kč!
Při zohlednění výše potřebných nákladů na modernizaci to tak znamená návratnost investice za pouhé čtyři roky …
Nejsem líný se informovat u jednoho z výrobců a dodavatelů eskalátorů o technických možnostech, průměrné spotřebě a nákladech na dodatečnou úpravu. Pak si sedám k počítači a posílám mail na Dopravní podnik, oddělení Podněty veřejnosti. Zajímá mne, proč nemají eskalátory přerušovaný provoz. Odpověď je rychlá a jednoduchá:
„Momentálně DP, a.s. žádnou vymožeností ohledně spuštění pohyblivých schodů při nástupu nedisponuje. Vaším námětem se budeme dále zabývat s příslušnými útvary…"
Vymožeností? Takový výraz může být v Evropě 21. století myšlen snad jen ironicky. Cožpak nemáme žádný přehled o tom, co a jak úspěšně funguje v sousedních zemích celé desítky let? Nemáme odborníky, technické poradce, ekonomy?
Přiznávám, moje výpočty nejsou dostatečně odborné a vycházejí jen z průměrných hodnot a zaokrouhlených čísel, ale samotná skutečnost, že v jiných zemích jsou instalovány výhradně eskalátory s přerušovaným provozem, by měla být minimálně podnětem k zamyšlení. Beru si tedy tužku a papír, abych se laickou cestou dopracoval k nějakým konkrétnějším číslům. Výsledek pak zasílám opětovně na Dopravní podnik a pro jistotu také předsedovi Výboru dopravy na pražském Magistrátu.
DP registroval můj podnět pod č.j. 306 a předseda Výboru dopravy HMP přislíbil, že tento podnět prověří. Tak snad uvidíme.
Roční náklady na spotřebu elektřiny: 100,74 milionu Kč
Průměrná spotřeba jednoho eskalátoru: 12 kw/h
Cena za 1 kw: 5,- Kč
Počet eskalátorů: 230
Doba provozu: 20 hodin denně
Celkové úspory při přerušovaném provozu: 30 milionů Kč ročně
Počet eskalátorů pro výstup z metra: 115
Průměrný interval metra: 4 minuty
Doba na výstup cestujících: 2 minuty
Doba přerušeného provozu: 2 minuty (50% z 20-ti hodin denně)
Úspory: 25 milionů Kč ročně
Počet eskalátorů pro vstup do metra: 115
Doba přerušeného provozu: cca. 10%
Úspory: 5 milionů Kč
Návratnost investice: cca. 4 roky
Náklady na celkovou modernizaci: 115 milionů Kč
Průměrná cena za úpravu jednoho eskalátoru: 500.000,- Kč
Počet eskalátorů: 230
Výpočet návratnosti investice nezohledňuje nárůst cen za elektřinu, daleko vyšší spotřebu eskalátorů ruské výroby, ale ani vyšší náklady na jejich úpravu / výměnu.