Reklama
 
Blog | Petr Behenský

Odbor školství – reklama na ZŠ je etická!

Základní školu, jak asi všichni víme, navštěvují děti od věku šesti let. V tom není Česká republika žádnou výjimkou. V čem se ale zásadně lišíme od zahraničních škol? Reklamou na bonbóny, na videohry a čert ví, na co ještě! S napětím tedy očekávám, kdy uvidím první reklamu na cigarety.

Na základní škole v Praze 3, kterou jsem minulý týden v rámci voleb navštívil, nabádají reklamní billboardy ke koupi videoher. „100% v češtině!“ hlásá barevný plakát, který na první pohled působí sportovně a nevinně. Billboard je umístěn v přízemí, tedy tam, kam docházejí ti nejmenší a nejmladší. FIFA 07 a NHL 07 jsou nové videohry, které můžete pořídit za pouhých 1.599 korun – samozřejmě za jednu hru. Možná neznám tak dobře současný výchovný trend rodičů, ale že by si mohlo šestileté, nebo i dvanáctileté dítě něco takového pořídit ze svého kapesného?  Pochybuji. Při podrobnějším zkoumání plakátu zjišťuji další zajímavou věc: hra NHL 07 je systémem PEGI klasifikována jako 16+ a tedy vhodná pro mládež až od šestnácti let! Děti v tomhle věku ale už na základní školy nechodí. Nebo snad ano?
Zasílám tedy stížnost na příslušný Odbor školství a požaduji nejen okamžité odstranění zmíněných plakátů, ale také do budoucna všeobecnou kontrolu reklamních ploch ve všech školských zařízeních. Je to totiž už druhá škola ze dvou, které jsem náhodně v poslední době navštívil (viz článek:
Sorry, sem reklama nepatří!), kde reklamní plakáty zneužívají povinnou školní docházku k propagaci výchovně pochybných produktů a porušují přitom hned dva zákony:
Ze školského zákona:§ 32 (2) Ve školách a školských zařízeních není povolena reklama, která je v rozporu s cíli a obsahem vzdělávání, a reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický nebo morální vývoj dětí, žáků a studentů
Ze zákona o reklamě:§ 2c Reklama nesmí, pokud jde o osoby mladší 18 let: a) podporovat chování ohrožující jejich zdraví, psychický nebo morální vývoj, b) doporučovat ke koupi výrobky nebo služby s využitím jejich nezkušenosti nebo důvěřivosti, c) nabádat, aby přemlouvaly své rodiče nebo zákonné zástupce nebo jiné osoby ke koupi výrobků nebo služeb 

Odbor školství se skutečně zaslanou stížností zaobíral. Projednával umístění této konkrétní reklamy s ředitelem základní školy, s pracovníky reklamní agentury a prostřednictvím tiskového mluvčího MČ také s Radou pro reklamu. A výsledek? Otevírám dnešní poštu a nemohu uvěřit vlastním očím: „Všichni oslovení se vyjádřili, že se nejedná o porušování předpisů v zákonné ani etické rovině.Takže je vlastně všechno v naprostém pořádku! Přemýšlím jen, jestli bych se neměl náhodou Odboru školství ještě omluvit. Třeba to očekávají?

Reklama