Reklama
 
Blog | Petr Behenský

Je volební zákon chybný?

V článku Volební demokratura se zaobírám volebním systémem, který je očividně nedemokratický, který nezohledňuje hlasy voličů ve stejné míře, a který dává současným zastupitelstvům možnost, výsledky voleb přímo a velmi zásadně ovlivnit - a sice tím způsobem, že městské části rozdělují do více volebních obvodů. Samotné zveřejnění článku, jeho karma i vesměs souhlasné komentáře mne však neuspokojují, rád bych se dostal věci na kloub! Je volební zákon skutečně tak nespravedlivý, nebo jen zastupitelstva využívají jeho nejasného znění a překrucují paragrafy, které se laikovi zdají na první pohled absolutně jasné? Nedá mi to spát, a tak si - namísto večerních zpráv - otevírám ASPI, abych si zákon o volbách 491/2001 Sb. pečlivěji pročetl. Už při prvním čtení mne však bije do očí paragraf 27, který zní doslova takto: V hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech může být městská část nebo městský obvod součástí pouze jednoho volebního obvodu.

Tak jak je to? Jsem opravdu tak nechápavý, že nedokážu pochopit jednu jednoduchou a naprosto jednoznačnou větu!? Nebo snad nedokážu číst mezi řádky? Napadá mě spásná myšlenka: proč bych si tento zřetelný rozpor mezi zněním zákona a jeho praktickým užíváním nenechal vysvětlit někým fundovaným, někým, kdo za znění zákonů a pořádání voleb nese zodpovědnost? Zasílám tedy můj dotaz k ústavnímu soudu a také na ministerstvo vnitra, konkrétně na úsek voleb. První reakce na můj dotaz zní takto:
Předseda Ústavního soudu Vám na Vaši otázku nemůže odpovědět již z toho důvodu, že by se věc mohla nakonec dostat na pořad jednání Ústavního soudu, pokud skutečně došlo k porušení volebního zákona a někdo se na soudy obrátí s návrhem na zahájení příslušných řízení. Vyjádření předsedy, jen na podkladě Vašeho e-mailu, bez dokazování a znalosti dalších okolností, by torpédovalo jeho nezávislost a nestrannost při případném projednávání věci.
Strohá odpověď od ústavního soudu je sice o ničem, ale svým způsobem to chápu. Druhá reakce, ta z ministerstva vnitra, je už mnohem obsáhlejší:
V ustanovení § 5 odst. 3 volebního zákona je zavedena legislativní zkratka pro „zastupitelstvo obce“. Zastupitelstvem obce se rozumí zastupitelstvo obce, města, územně členěného statutárního města, hlavního města Prahy, městského obvodu nebo městské části. Z dikce citovaného ustanovení volebního zákona tedy vyplývá, že zastupitelstvem obce se rozumí i zastupitelstvo městské části hlavního města Prahy. Podle ustanovení § 27 odst. 1 volebního zákona může zastupitelstvo obce, kterým se rozumí ve smyslu ustanovení § 5 odst. 3 volebního zákona i zastupitelstvo městské části hlavního města Prahy, nejpozději 85 dnů přede dnem konání voleb vytvořit více volebních obvodů. Počet členů zastupitelstva obce, který má být ve volebních obvodech volen, se stanovuje s přihlédnutím k počtu obyvatel (§ 27 odst. 1 písm. a) až c) volebního zákona). Za splnění podmínek daných ustanovením § 27 odst. 1 volebního zákona tedy, podle našeho názoru, může zastupitelstvo městské části v hlavním městě Praze, vytvořit pro volby do zastupitelstva této městské části více volebních obvodů.
Omezení v ustanovení § 27 odst. 2 volebního zákona, podle něhož v hlavním městě Praze a v územně členěných statutárních městech může být městská část nebo městský obvod součástí pouze jednoho volebního obvodu, se týká pouze voleb do Zastupitelstva hlavního města Prahy a jiného územně členěného statutárního města, tj. voleb do tzv. „velkého zastupitelstva“. Pokud by např. Zastupitelstvo hlavního města Prahy rozhodlo, že na území hlavního města Prahy se pro volby do tohoto zastupitelstva vytvoří volební obvody (v letošních komunálních volbách tomu tak není), pak by se uplatnilo omezení v § 27 odst. 2 volebního zákona, tzn., že by žádná městská část nemohla být součástí dvou či více volebních obvodů. Pokud tedy jde o volby do „velkého zastupitelstva“ vybírají si vždy všichni voliči městské části nebo městského obvodu při hlasování ze stejných kandidátů.   
To je prima, říkám si, dlouhé a vyčerpávající, ale pak mne napadá jiná věc: Nemělo by být znění zákona jednoznačné a nezpochybnitelné? Proč mi tedy z ministerstva vnitra odpovídají způsobem „podle našeho názoru“!? Nebo je snad volební zákon chybný? Nikde jsem v něm totiž nenašel definici, která by rozdělovala komunální volby na „velká zastupitelstva“ a „malá zastupitelstva“. A nakonec, i kdyby takové rozdělení někde existovalo, proč vlastně? Copak se musíme pořád jen divit?

Reklama