Reklama
 
Blog | Petr Behenský

Hazard s pojízdnými vraky

Stále častěji diskutuji s lidmi o problému starých aut a překvapuje mne, jak je tohle téma podceňováno. Slýchávám totiž pořád ty samé argumenty: „Těch pár starých osobáků nám otravuje vzduch jen zanedbatelně!“, „To jsou malé ryby, ve srovnání s fabrikami …“, nebo „Těch starých škodovek a žigulíků zas tolik není!“ Oblíbeným heslem je také: „Není fér, aby se ovzduší začalo zachraňovat od těch nejmenších.“ Díky internetu a zákonu o svobodném přístupu k informacím není nikterak obtížné nahlédnout do úředních statistik s relativně přesnými čísly - ať už je to Ministerstvo životního prostředí, Sdružení automobilového průmyslu, nebo i celá řada jiných spolehlivých zdrojů. Takže jak je to doopravdy s těmi čísly?

Jsou výfukové plyny jen „malou rybou“?
Ovzduší v České republice se řadí k těm nejhorším v celé Evropě. Podíl dopravy na celkovém znečištění našeho ovzduší je přitom všechno možné, jen ne zanedbatelný. Je prostě obrovský! Oxid uhelnatý, například, je plyn-zabiják. Sice bez chuti a zápachu, ale natolik jedovatý, že spolehlivě usmrcuje (právě tento plyn vdechují sebevrazi v uzavřených garážích s běžícím motorem). Výfukové plyny přispívají k jeho nadměrné koncentraci neuvěřitelnými čtyřiceti procenty! A budu pokračovat dalšími polutanty, produkovanými výhradně dopravními prostředky: oxid dusný 28%, jiné oxidy dusíku 33% a oxid uhličitý 13% z celkového znečištění ovzduší. Přitom pouhých 52% osobních automobilů (včetně dodávek) je u nás – a to, prosím, píšeme rok 2006 – vybaveno katalyzátorem. A v tom je ten zakopaný pes! Podle statistických i technických údajů najezdí starší osobáky bez katalyzátoru sice jen jednu třetinu z celkově najetých kilometrů všech vozidel, ale produkují přitom 82% emisí.
 
Těch starých škodovek a žigulíků zas tolik není!
V České republice přesahuje počet osobních automobilů hranici čtyř milionů, z toho je 19,25% aut starých 10 až 15 let a neuvěřitelných 35,60% dokonce starších než 15 let! Umíte si představit, kolik pojízdných vraků křižuje naše silnice, kolik automobilů, jejichž výroba byla zastavena už před třiceti lety, ohrožuje naše zdraví a bezpečnost provozu? Neumíte? Mohu být konkrétní – evidováno je čtvrt milionu (!) aut typu Škoda 120, více než 140.000 kusů typu Škoda 105, přes 60.000 žigulíků, 40.000 trabantů, téměř 20.000 Wartburgů a zhruba 100.000 dalších stařečků, jakými jsou například Spartak, Škoda 1000MB, nebo Škoda 100 a 110.
A nejde jen o znečišťování ovzduší. Počet úmrtí při dopravních nehodách je v ČR o více než 50% vyšší, nežli v sousedním Německu  – a to nemají naši sousedé omezenou rychlost na dálnicích! (Porovnání v počtu mrtvých na milion provozovaných vozidel za rok.)

Není fér začínat od těch nejmenších …
Tímto argumentem jsou myšleni právě majitelé ojetin, tedy lidé finančně slabší, ale zároveň také dospělí a tudíž plně zodpovědní za své chování. Neměli bychom spíše chránit ty skutečně „nejmenší“? Rok co rok se v ČR narodí zhruba 100.000 dětí, to znamená do deseti let rovný milion. Nejčastější dětskou chorobou v Česku je v současné době onemocnění dýchacích cest a v posledních letech se bohužel stále častěji vyskytují případy recidivy a chronických forem tohoto onemocnění. Máme počkat ještě patnáct, dvacet let, jak někteří navrhují, nežli se pojízdné vraky definitivně rozpadnou a problém se tak vyřeší „sám od sebe“? Nehezká vize! Budoucí maminky budou nasazovat svým nemocným miminkům kyslíkové masky, vstřikovat jim sprej proti astmatu a ošetřovat ekzémy na jejich tělíčkách, ale budou je přitom chlácholit slovy: „Víš, broučku, tvoji prarodiče měli málo peněz …

V článku „Něco je ve vzduchu“, který vyvolal výhradně kritické reakce, poukazuji na platný zákon ČR, zakazující provoz nezpůsobilých vozidel. Ne každý zákon je rozumný a smysluplný, ale tento je bezpochyby namístě. Tak proč není možné dohlížet na jeho dodržování, snad kvůli voličským hlasům? Společnost by neměla brát ohled na ty, kteří se vůči ní chovají bezohledně!

Reklama